Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven en geen nieuws meer missen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief door hieronder een account aan te vragen op onze website.

Account aanvragen

Veiligheidsprofessionals kunnen gebruik maken van meer praktische hulp door zich te registreren.

Eerlijk geld verdienen of snel geld verdienen? Jonge vissers leren verleidingen weerstaan!

“Als je toch op zee bent, vis jij dan meteen een sporttas met drugs op? Jij weet hoe je dat ongezien de haven inkrijgt. En je krijgt er goed voor betaald!” Dit lijkt een tekst uit een filmscript, maar dat is het niet. Vissers die elke dag hard werken om eerlijk hun geld te verdienen, krijgen dit vaker te horen dan je denkt. Wat doe je als je als visser wordt benaderd door criminelen? Hoe zorg je ervoor dat je de verleiding van geld (of zelfs geweld) kan weerstaan? Of wat doe je als een verdacht pakket ziet drijven? Neem je het mee, bel je de kustwacht of vaar je door? De studenten van de visserijopleiding aan ROC Friese Poort in Urk bespreken deze dilemma’s met elkaar en met andere vissers.

Gastles

Vrijdag 1 juli kregen de studenten een gastles van Rense Bakker (politieagent Kustwacht Nederland), Ybele Steenstra [Douane & Kustwacht Nederland en Sylvia Kubicz (Officier van Justitie) en werden daarna uitgedaagd tijdens een Escaperoom. Dit alles vond plaats op het kustwachtpatrouillevaartuig Barend Biesheuvel. Doel van deze dag is om de jonge vissers bewust te maken dat hun nautische kennis aantrekkelijk is voor criminelen en welke risico’s ‘snel geld verdienen’ met zich meebrengen. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor de visserijsector in het algemeen en de samenleving in zijn geheel. Een mooie aanleiding voor studenten om met elkaar, maar ook met doorgewinterde vissers, over dit onderwerp in gesprek te gaan.

Weerbare vissers

De gastles is een initiatief van team VOLANS. Dit team is onderdeel van het project Maritieme Smokkel dat in Noord-Holland is opgezet om georganiseerde criminaliteit tegen te gaan.Het team bestaat uit medewerkers van onder andere gemeenten, Douane, NVWA, politie en OM en werkt samen om de visserijsector weerbaar te houden. Uit het onderzoek Zuiver op de Graat blijkt dat veel vissers actief worden benaderd door criminelen: “Nu de controles in de grote havens strenger zijn, proberen criminelen via vissers kleinere (jacht)havens te gebruiken om drugs Europa in te krijgen. Ze gooien een sporttas met drugs van een containerschip af en laten het door de bemanningsleden van viskotters opvissen en naar de kleinere havens brengen. Dit gaat ook wel eens mis, een tijd geleden spoelde er nog van alles aan in Zeeland, een jaar later werden drie mannen verdacht van een soortgelijke dropping en kortgeleden overmeesterde de kustwacht een drugsboot in de Caribische zee. Dit moeten we een halt toe roepen!”, vertelde Rense Bakker, politieagent bij de Kustwacht. “Door het nu al te bespreken, weten toekomstige vissers wat ze moeten doen en waar ze terecht kunnen als ze worden benaderd. Zo krijgen criminelen minder kans om Nederlandse vissers te misbruiken!”, aldus Sylvia Kubicz, Officier van Justitie.

Meer informatie

Op het kennisplatform www.vistikhetmaar.nl staat een dossier over Weerbaarheid tegen criminaliteit. Op de hoogte blijven van de laatste informatie? Volg dat @vistikhetmaar op Facebook of twitter