In januari en februari stonden weer verhalen vanuit het project Slachtoffer Spreekt centraal in een uitzending van Bureau NH (het regionale opsporingsprogramma van NH nieuws met politie en OM). Data-analist Koen verloor honderdduizend euro door fraude. Eens te meer werd weer duidelijk dat werkelijk waar iedereen slachtoffer kan worden van cybercriminaliteit en digitale oplichting. Oók ‘data-nerds’, mensen met een uitgebreide kennis van het internet, IT en digitale veiligheid worden slachtoffer. In de tweede zaak uit onze eenheid werd een bankfraudeur uit Nieuw-Vennep (Haarlemmermeer) in de val gelokt met de hulp van een oplettende burger. Een inspirerend verhaal waarbij mensen zelf in actie komen en de politie inschakelen door 112 te bellen. De ontwikkelingen rondom de Digitale Meldkamer vorderen en dat betekent dat je als burger voor een aantal digitale delicten 112 mag gaan bellen in de loop van 2025. We houden je op de hoogte!
Twee slachtofferverhalen moeten er natuurlijk veel meer zijn: het liefst op jaarbasis een aantal per gemeente! En dat moet toch haalbaar zijn als we er samen aandacht aan besteden? Ik nodig iedereen uit om de campagne: www.het slachtofferspreekt.nl onder de aandacht te brengen van inwoners. Binnenkort volgen ook flyers om neer te leggen in je gemeentehuis, politiebureau en andere ontmoetingsplekken in jouw gemeente. Doe je mee? Neem een kijkje op www.hetslachtofferspreekt.nl en lees de verhalen. Het horen en zien van een slachtoffer die je eigen buurman of buurvrouw zou kunnen zijn, is een krachtige vorm van preventie!